Genomineerden mediabedrijf van het jaar
Tijdens het Broadcast Business Event 2012 op 27 juni 2012 wordt de Award “Mediabedrijf van het Jaar 2012” uitgereikt. In 2011 ging de prijs naar John de Mol (Talpa).
De jury bestaat dit jaar uit:
Michel van der Voort, Directeur SPOT
Jeroen te Nuijl, Hoofdredacteur Broadcast Magazine
Ton Verlind, Directeur Ton Verlind Media BV
Nico van Eijk, Hoogleraar Informatierecht, in het bijzonder het Media- en
Telecommunicatierecht, aan de Universiteit van Amsterdam, en Directeur van het Instituut voor Informatierecht (IViR).
De vakjury heeft zich gebogen over de longlist van kandidaten. Hieruit zijn drie
genomineerden geselecteerd, die in alfabetische volgorde hieronder worden voorgesteld.
Genomineerde mediabedrijven:
BlazHoffski Productions BV
BlazHoffski Productions BV is een relatief kleine producent met een aantal mooie, creatieve programma’s met een krachtige boodschap zoals Toren C, Keuringsdienst van Waarde en Hello Goodbye. Door het opzetten van een sterke eigen strategie en het vasthouden aan hun eigen uitgangspunten hebben ze een goede (inter-)nationale positie weten te bemachtigen en wekten ze veel buitenlandse interesse, wat begin dit jaar leidde tot een overname door het grote Warner.
Het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid
Beeld en Geluid is uniek qua opzet en heeft een erg belangrijke rol bij archivering, ontsluiting, digitalisering, voorlichting en educatie. Ze zijn in een korte periode toch uitgegroeid tot een actief en gezaghebbend instituut. Dit leidde er toe dat inmiddels de 1 miljoen bezoekersgrens is gepasseerd. De organisatie vervult een sleutelrol bij het digitaliseren van het audiovisueel erfgoed via het project ‘beelden voor de toekomst’ dat geen vergelijk kent in Europa.
RTL Nederland
De successen van RTL Nederland duren maar voort. Elke nieuw TV format is gelijk raak. De advertentie-inkomsten lopen dien ten gevolgen als nooit te voren. Maar naast het traditionele broadcasten is RTL nu vooral de benchmark als het gaat om diversificatie. Of het nu gaat om het in de markt zetten van BtC producten in de vorm van telefoon abonnement of het optimaliseren van de distributie-inkomsten, RTL is op Europees niveau vooruitstrevend in het spreiden van haar inkomsten. Zodoende is zij klaar voor de toekomst en minder afhankelijk van inkomsten uit de advertentiemarkt.
De winnaar zal woensdag 27 juni de prijs ontvangen uit handen van de Hilversumse burgemeester Pieter Broertjes.
Bron: Broadcast Press