Speelfilms van A-film gratis online

Phileine zegt sorry, Diep en Be Kind Rewind zijn sinds kort te bekijken via internet. Niet illegaal of op vod-platform Ximon, maar op het YouTube-kanaal van A-film. Helemaal gratis. Waarom zou een distributeur daar in godsnaam voor kiezen?

De definitieve doodsteek voor je inkomsten? Of een slimme manier om de omzet wat op te krikken? Nu betaalde video-on-demand-diensten eindelijk zorgen voor een verdienmodel voor het web, heeft distributeur A-film een opmerkelijke deal gesloten met YouTube. Het biedt sinds eind april vijftien speelfilms aan, die kostenloos te bekijken zijn A-films eigen YouTube-kanaal.

De selectie bestaat uit wat ouders titels, die aan het eind zitten van hun ‘levenscyclus’. Zo worden films genoemd waarvan de inkomstenstroom wel zo’n beetje is opgedroogd. Ruim de helft van de door A-film aangeboden films is Hollands product, zoals Phileine zegt sorry, Diep en Ik omhels je met duizend armen, aangevuld met buitenlandse publiekssuccessen als Be Kind Rewind, Bend it Like Beckham en The Promotion.

Het roept de vraag op of A-film hiermee niet aan zelfconcurrentie doet. De meeste films worden namelijk ook aangeboden via vod-platform Ximon — tegen betaling van 2,50 à 3,50 euro.

Maar Bart Verhoeven, marketingmanager bij A-film, benadrukt vooral de nieuwe mogelijkheden. Zijn toverwoorden: reclame en promotie. Het achterliggende businessmodel heet ‘advertising based video on demand’. Ofwel, geld verdienen aan advertenties waarmee Google de films vergezeld laat gaan. “Het is deels een antwoord op de krimpende dvd-verkopen. Zo halen we toch nog inkomsten uit films die vrijwel niets meer opbrengen via de traditionele verkoopkanalen.”

Daarnaast moeten gratis speelfilms meer verkeer naar A-films YouTube-kanaal trekken. Extra bezoekers, die met trailers en ander promotiemateriaal weer worden opgewarmd voor bioscoopreleases en betaalde vod-premières. Zo hoopt Verhoeven dus twee vliegen in één klap te slaan: naast meer reclame-inkomsten, ook hogere inkomsten uit de films zélf.

Of de stap A-film het gedroomde ei van Columbus wordt, is even afwachten. Andere distributeurs kijken voorlopig de kat uit de boom. In Nederland hebben alleen filmfestivals als IFFR en IDFA momenteel gratis aanbod op internet, maar dat gebeurt buiten de festivalperiode en met marginale, onbekende films met weinig commerciële potentie.

Bron: De Filmkrant