Vijf projecten in productie door EU1

Sinds de lancering van het platform in februari dit jaar zijn er 5 projecten die dankzij EU1 in productie gaan, heeft EU1 via UPC ruim een half miljoen kijkers weten te bereiken en is er inmiddels meer dan 70.000 euro aan giften toegezegd. En met haar steun aan de film Balance is Eneco het eerste merk dat zich aan EU1 verbindt.

Op 17 februari 2012 ging EU1 live, met als uitgangspunt om een platform te zijn waar film- en tv-makers, merken en publiek samenkomen om films, series en documentaires te kijken of te helpen realiseren. Eneco is zoals gezegd de eerste grote adverteerder die zich aan een EU1 project verbindt. De energiereus steunt de pitch Balance, een korte film met o.a. Cas Jansen en Waldemar Torenstra in de hoofdrol. Mede dankzij deze steun is het totale streefbedrag van 17.500 euro gehaald. Een goed voorbeeld van hoe makers, publiek en merken er samen voor zorgen dat een mooie film gemaakt kan worden.

EU1 heeft als doelstelling om meer merken en makers aan elkaar te koppelen, om uiteindelijk het aanbod van kwalitatief hoogwaardige Nederlandse producties te vergroten.

Op 8 mei 2012 wist de pitch van Ruben in slechts vier dagen tijd het streefbedrag te halen en ging er daarna ruim overheen. Dit filmdebuut van regisseur Thijs Verhoeven, met bijrollen voor Jim de Groot en Luca Borsato, dient onder andere als voorlichtingsfilm voor middelbare scholieren tegen homo geweld onder jongeren. Bovendien zal de film worden ingezonden naar het Nederlands Film Festival 2012. Ook kunnen de jonge filmmakers van de politieserie Unit035 hun tweede aflevering maken dankzij EU1.
Supernova, de nieuwe film van Tamar van den Dop (uit Karakter, dat een Oscar won), wordt deze zomer opgenomen. Dankzij giften van de verschillende filmfondsen en het EU1 publiek is het laatste gat in de begroting gedicht en kan Nederland in het voorjaar van 2013 een prachtige nieuwe film zien. De cast wordt binnenkort bekendgemaakt.

Kijkcijfers
In de afgelopen drie maanden hebben meer dan 600.000 kijkers kanaal 121 bij UPC bezocht en wisten 42.000 mensen EU1 online te vinden. In juni zal ook bij partner Ziggo het EU1 kanaal via On Demand worden aangeboden, met een potentieel bereik van 2,1 miljoen Nederlandse huishoudens. Daarnaast zal via Hyves elke week een EU1 pitch onder de aandacht van Nederland worden gebracht; Hyves heeft een bereik van 3,3 miljoen bezoekers per dag.

Content
Naast funding (via de crowd en merken en fondsen) is EU1 ook een plek waar makers zelf direct hun films en series kunnen aanbieden. Door haar partners UPC en Ziggo bereikt EU1 84% van alle digitale huiskamers. Uniek in Nederland, een filmmaker kan via EU1 zelf direct uitzenden; gratis of via betaalde Video On Demand. De maker bepaalt.

Bron: Filmpeople