Verslag NBF avond op dinsdag 29 mei – ‘De ARRI ALEXA: van draaien tot postproductie’
Afgelopen dinsdag kwamen zo’n vijftig geïnteresseerden een kijkje nemen bij de NBF avond in SMART Project Space om te zien hoe de ARRI ALEXA werkt en hoe het postproductie-traject met verwerkingsprogramma ARRIRAW in z’n werk gaat.
Vocas heeft voor deze avond een ARRI ALEXA beschikbaar gesteld en Philippe Vié van Camalot kwam toelichten wat de voor- en nadelen en technische specificaties zijn van deze camera. Philippe vertelt hoe het Duitse merk ARRI in 1917 is opgericht door Arnold en Richter. ARRI wordt ook vandaag de dag nog steeds gezien als één van de grootste filmapparatuur fabrikanten. Sinds de relatief goedkope RED cameralijn plotseling op de markt kwam in 1999, is het monopolie van Sony en ARRI verminderd en moesten zij ineens de concurrentie aangaan met de RED. Hierdoor zijn de camera’s in de afgelopen jaren goedkoper geworden, maar ook de te leveren kwaliteit is hierdoor verbeterd en wordt er hard gewedijverd om de nieuwste technieken. Philip legt uit hoe ARRI werkt en hoe de techniek verschilt van andere camera’s. Naast de technische specificaties zit het verschil hem vooral in dat hij simpel te bedienen en ergonomisch is. Verder heeft de ARRI ALEXA weinig problemen opgeleverd in het verleden en is het een echt solide werkpaard.
Vervolgens kwam Wim van Slooten van Filmmore toelichten hoe ze bij Filmmore het materiaal van de ARRI ALEXA verwerken met ARRIRAW. Het gebruik van ARRIRAW levert een aantal voordelen op. Je kunt bijvoorbeeld sneller werken doordat er meer flexibiliteit is bij lastig licht. Verder heb je bij de visual effects een maximale resolutie en geen compressie. Daarnaast zijn er veel extra toepassingen (gratis) te downloaden. Een nadeel van werken met ARRI files is dat deze erg groot zijn, en er dus veel externe harde schijven nodig hebt om alles op te slaan.
Het werken met de ARRI ALEXA en ARRIRAW levert dus over het algemeen tijdswinst en zeer goede kwaliteit op, maar daar hangt natuurlijk ook een kostenplaatje aan. Wim heeft een berekening gemaakt van het verschil in kosten bij gebruik van ARRIRAW, en schat in dat het prijsverschil te overzien is. Maar er moet wel afgewogen worden of de kwaliteit van ARRI nodig is. Bij bijvoorbeeld een televisieproductie is het eigenlijk een overkill om zo’n hoge resolutie te gebruiken, omdat je op een televisiescherm het verschil eigenlijk toch niet goed kunt zien.
Na deze uitvoerige uiteenzettingen was er gelegenheid om de ARRI ALEXA te bekijken en op twee door iCentre beschikbaar gestelde schermen te zien hoe ARRIRAW werkt en het kwaliteitsverschil met eigen ogen te kunnen aanschouwen.
Na afloop kwamen de meeste mensen nog even naar boven voor een drankje in LAB111 waar nog lang nagepraat werd over de avond. Voor de NBF was een technisch onderwerp voor de NetwerkBorrel voor Film en tv iets nieuws, maar ook wij kijken terug op een geslaagde avond en willen zeker vaker technische onderwerpen gaan behandelen.
De volgende en tevens laatste NetwerkBorrel voor Film en tv (NBF) voor de zomerstop vindt plaats op maandag 25 juni 2012. Het onderwerp wordt snel bekend gemaakt dus hou de site in de gaten!
Deze NetwerkBorrel voor Film en tv (NBF) is mede mogelijk gemaakt door: