Verslag NBF NetwerkBorrel dinsdag 1 mei – thema ‘Het grote sneeuwbaleffect: free publicity en buzz marketing’

Dinsdag 1 mei 2012 was het weer tijd voor de maandelijkse NetwerkBorrel voor Film en tv in SMART Project Space/LAB111. Tijdens onze eerdere NetwerkBorrels bleek dat het genereren van publiciteit een belangrijke schakel is in promotie op online platforms en crowdfunding en daarom was het thema deze keer: Het grote sneeuwbaleffect: free publicity en buzz marketing.

Na enige vertraging gaat de avond om half negen met een volle zaal van start. De NBF heeft drie sprekers – Sander Verdonk (LEV Pictures), Heleen Rouw (Heleen Rouw Communications) en Raymond van der Kaaij (Revolver Media Productions) – uitgenodigd om hun ervaringen te delen over hoe je sociale media kunt inzetten om je project (gratis) te promoten en een buzz kunt creëren. Ook wordt er besproken of deze nieuwe tactieken wel altijd even effectief zijn. Sander Verdonk moet helaas wegens omstandigheden afzeggen, maar gelukkig is Sanne Cousijn op zeer korte termijn nog bereid om iets te komen vertellen over het project ‘De Meisjes Van Thijs’.

Raymond start de avond met het transmediale project ‘Human Birdwings’ dat geproduceerd is door Revolver Media Productions. Bij dit transmediale verhaal is een fictief verhaal verteld via verschillende online en sociale media. Het hele verhaal draait om het fictieve personage Jarno Smeets die zijn grote droom (en zijn opa’s droom) om te kunnen vliegen met mechanische vleugels probeert waar te maken. Het hele project is echter gepresenteerd als volledig waargebeurd.
In een team van drie mensen is er gedurende acht maanden fulltime een uitgekiend marketing traject gevolgd waarbij sociale media een grote rol speelden om te kijken of het zou lukken om een verhaal op deze manier te vertellen. Hoewel het publiek in zekere zin voor de gek is gehouden, is dit niet het hoofddoel van het verhaal geweest. ‘Human Birdwings’ moet volgens Raymond eerder gezien worden als een experiment om te kijken hoe een transmediaal verhaal verteld kan worden. Door alle verschillende platformen te gebruiken (Facebook, Blog, Youtube kanaal, Twitter) hebben ze langzaam een geloofwaardig personage opgebouwd. Wegens de grote publieksparticipatie is dit verhaal, door alle discussies en verhalen die eromheen zijn ontstaan, in zekere zin uit zichzelf verder verteld. Op deze manier is dus dat ‘sneeuwbaleffect’ bereikt. Raymonds belangrijkste tips om je project ook op een dergelijke manier te promoten: het project moet origineel zijn en de content moet deelbaar, laagdrempelig en goed op elkaar afgestemd zijn. En neem vooral de tijd om een buzz te laten groeien, want deze ontstaat niet binnen een week.

Toen we Sanne Cousijn van Blackframe last minute opbelden om te vragen of ze iets kon vertellen over de marketing van ‘De Meisjes Van Thijs’, was haar eerste antwoord dat ze eigenlijk niet zoveel aan marketing hadden gedaan. Maar hoe kan een serie van internetfilmpjes dan zo’n hype worden dat deze opgepikt wordt door Comedy Central?
Bij het voorbereiden van haar presentatie besefte Sanne dat ze eigenlijk toch wel een bepaalde strategie hebben aangehouden. ‘De Meisjes Van Thijs’ is een serie filmpjes over Thijs (David Lucieer) die probeert een meisje te versieren. In elke aflevering is er een andere situatie en een ander meisje te zien. Bovendien gaat het altijd fout. Sanne vertelt dat ze voor de afleveringen een lijstje met voorwaarden hebben opgesteld: het moet namelijk kort zijn (max. 2,5 minuut), grappig zijn, een vast format en een vaste upload datum hebben en het moet gemakkelijk te produceren zijn omdat het low-budget producties zijn. Vooral de constantheid in de stroom van filmpjes op vaste platforms is volgens Sanne een succesfactor. Daarnaast vindt ze het heel belangrijk dat je iets graag wilt maken, het gewoon moet gaan maken.
De hele crew steekt veel tijd in ‘De Meisjes Van Thijs’ terwijl het niet direct veel geld oplevert. Maar Sanne concludeert dat ‘De Meisjes Van Thijs’ uiteindelijk voor alle crewleden bijna functioneert als marketing op zich. Sinds het succes van de serie hebben zij allemaal meer (betaalde) opdrachten binnengekregen en is hun naamsbekendheid enorm vergroot.

Heleen Rouw werkt al bijna 15 jaar als marketing communicatie deskundige in de entertainment industrie. De vraag die zij zichzelf gesteld heeft, is: ‘Hoe verkoop ik mijn film in 2012?’ Aan de hand van een genuanceerd overzicht laat zij zien hoe de klassieke marketing werkt en hoe deze anno 2012 veranderd is door het gebruik van sociale media. Belangrijkste verschil is dat de nadruk is komen te liggen op de mening van het publiek. In de marketingwereld worden de sociale media gezien als een aanvulling op de klassieke strategieën, maar er wordt vaak nog te weinig mee gedaan.
Heleen raadt aan om je niet blind te staren op alle nieuwe technologieën maar je juist te focussen op het gedrag van de doelgroep, oftewel na te denken over de mensen met wie je te maken hebt. Belangrijk hierbij is om al in een vroeg stadium research te doen naar je fans (wie volgen zij op Twitter, Facebook etc, welke media gebruiken zij?). Op deze manier kun je gericht een doelgroep aanspreken. Verder is het belangrijk om oprecht en persoonlijk te zijn en geen verkooppraatjes te houden. Al met al ziet Heleen een sterke combinatie tussen traditionele offline en nieuwe online media als een goede manier om een bepaalde doelgroep te bereiken en een aanhoudende buzz te creëren. Maar wat niet vergeten moet worden is dat in 2012 de doelgroep ook terug kan praten en het is goed om te beseffen dat het gebruik van sociale media dus soms ook negatief kan uitpakken.

Na afloop van het programma bleek er meer dan genoeg gespreksstof te zijn ontstaan want er werden veel kaartjes uitgewisseld en er werd nog lang nagepraat en gediscussieerd. We kijken wederom terug op een gezellige en geslaagde avond, en we zien iedereen heel graag weer bij de volgende Netwerkborrel op dinsdag 29 mei (in verband met Pinksteren nog een keer op de dinsdag)!

Door: Roddia Rumahloine