Cross Media Café Video on Demand op 11 oktober
Het Cross Media Café op 11 oktober gaat in op de ontwikkeling van de Video-on-demand markt in Nederland, en biedt inzicht in de nieuwe business modellen voor video op TV, online en on demand.
We kijken met zijn allen steeds meer video on demand, van het uitgestelde kijken van een favoriete TV show tot het betaald kijken naar een bioscoopfilm. Nederland telt in 2015 470.000 VoD (video on demand)-huishoudens. Dat is een explosieve stijging.
Datum: Dinsdag 11 oktober 2011
Tijd: 14.00 (inloop 13.30) tot 17.30 (start borrel)
Locatie: Studiocentrum, Media Park, Hilversum
Programma
14.00 Welkom Ton van Mil, directeur iMMovator Cross Media Netwerk
14.05 Maikel Verhaaren, Manager Entertainment at GfK Retail and Technology, GfK
GfK baseert zijn prognoses voor video on demand o.a. op de verkopen in de winkels: wat hebben mensen in de huiskamer staan? Hoeveel DVDs kopen ze nog?
14.15 Bas de Vos, directeur, Stichting KijkOnderzoek
Hoe kijkt Nederland televisie? Welke veranderingen in kijkgedrag zijn zichtbaar, en wat zijn de verwachtingen voor de toekomst? Stichting KijkOnderzoek houdt per minuut en per programma bij wat de kijkcijfers zijn, en laat zien welke rol video on demand nu speelt.
14.30 Uitzending Gemist, Publieke Omroep
- William Valkenburg, Directeur Internet Coordinatie, Publieke Omroep / Uitzending Gemist.
Uitzending Gemist is de video on demand van de Publieke Omroep, beschikbaar op internet, op telefoon en tablet en via kabelbedrijven op televisie. De dienst wist in korte tijd een enorme populariteit te verkrijgen. William Valkenburg deelt zijn ervaringen. - Niels Sondervan, Manager Product ontwikkeling, Publieke Omroep.
Uitzending Gemist ontwikkelt nieuwe diensten zoals de versies voor tablets en mobiele telefoons en on demand audio diensten. Niels Sondervan licht een voorbeeld daarvan toe.
15.00 Mark Jurgens, directeur, Ximon.
Ximon is de plek online om Nederlandse films, documentaires, televisiedrama’s en internationale kwaliteitsfilms te kijken. Ximon is een initiatief van de Nederlandse Vereniging van Speelfilmproducenten (NVS), het EYE Film Instituut Nederland en het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid. Het project ging in april van start. Wat is de stand van zaken nu?
15.15 Pitchsessie
- Videodock, Sanne Remmerswaal
- Bitnomica, Jacco Taal
- CrownTech, Jan-Pieter Gerritsen
- AfricanSlumJournal, Hidde Kross
- Stichting Video on Demand, Danielle Tamis
15.30 Pauze en bezoek aan stands
16.00 Ennel van Eeden, Director, PricewaterhouseCoopers.
PWC publiceert een keer per jaar de PWC Media & Entertainment Outlook, waarin het de ontwikkelingen in de media industrie op een rijtje zet. Met als leidraad de vraag, ”Hoe overleven media bedrijven de media revolutie” bracht PWC de mogelijkheden van video on demand in kaart.
16.10 Menno Bangma, Consultant TNO.
Menno Bangma is auteur van Digital Opportunities for Film Distributors in the Netherlands, een TNO rapport met een overzicht van VoD diensten in Nederland.
16.20 Dennis Verhoeven, Broadcast Consultant Technicolor.
Dennis Verhoeven is gespecialiseerd in Video on Demand en zal aan de hand van het voorbeeld Eredivisie Live een toelichting geven over het distributieproces rond VOD.
16.30 Wendy Bernfeld, founder Rights Stuff.
Wendy Bernfeld is actief als inkoper en verkoper voor een keur aan on demand diensten. In haar bijdrage schetst ze de ontwikkelingen in de internationale markt van on demand diensten. Aan welke platformen kan een TV maker zijn product kwijt, en welke modellen hanteren die voor de inkomsten?
16.45-17.30 Nieuwe zakelijke mogelijkheden rond video on demand
16.45 George Freriks/Rosalie Weijers, directeur, Dutch Media Hub.
De Dutch Media Hub biedt internationale partijen de mogelijkheid om Nederland te gebruiken als ”digital gateway” voor on demand video. Het Amerikaanse Indieflix, met een database van 3.000 films en documentaires is de eerste klant.
16.55 Sjef Pijnenburg, Founder en CEO, ODMedia.
ODMedia is een bedrijf dat zorgt voor de infrastructuur achter video on demand diensten, van aflevering, betaling tot de rechtenbescherming
17.10 Co Mast, CEO, The Entertainment Group.
The Entertainment Group (T.E.G.) is een onlinefilmaanbieder in de Benelux, met onder andere de merken Videoland On Demand, Movie MAX Online en MeJane.com. In 2007 is T.E.G. begonnen met de opstart van legale digitale distributie van films. Op het moment levert het bedrijf aan KPN, en werkt het aan on demand diensten voor connected TV.
17.20 Conclusies en afronding
17.30 Netwerkborrel
Wilt u meer weten over Video on Demand?
- De Nederlandse Video on Demand markt is eerder dit jaar uitgebreid in kaart gebracht door TNO. Een overzicht van Video on Demand aangeboden door UPC, Ziggo, KPN en Tele2, en een beschrijving van de markt, is te vinden in het rapport ”Digital opportunities for film distributors in the Netherlands ” dat na registratie bij TNO gratis te downloaden is.
- Op Marketingfacts is een uitgebreide samenvatting van het TNO rapport te vinden, in twee delen. Auteur is Menno Bangma van TNO: De stand van zaken van Video on Demand in Nederland, Consumenten zien Video on Demand als alternatief als er niets op TV is, Videoverkoop kleurt ultraviolet
- Volgens PriceWaterhouseCoopers heeft Nederland in 2015 470.000 VoD (video on demand)-huishoudens. Dat is een explosieve stijging. PriceWaterhouseCoopers (PwC) in de Entertainment & Media Outlook 2011-2015 voor Nederland. Telecompaper heeft een uitgebreid bericht, PWC: Videon on Demand groeit explosief.
- Stichting Filmonderzoek heeft een bevolkingsonderzoek naar Video on Demand gedaan, waaruit bleek dat ruim 800.000 Nederlanders in 2010 video on demand films bekeken hebben. Het onderzoek is op te vragen via info@filmonderzoek.nl
- De Stichting Video on Demand fungeert als centraal informatiepunt en woordvoerder voor de ontwikkelingen op het gebied van Video on Demand, ook wel aangeduid als VoD. UPC, Ziggo, KPN, Samsung, Warner, Walt Disney, Sony Pictures, Dutch FilmWorks en A-Film zijn als partners bij de stichting betrokken.
- De Monitor Digitale TV (zeventiende editie) (pdf) wordt ieder kwartaal uitgebracht door het ketenoverleg Digitale TV. Via deze monitor zal het ketenoverleg periodiek belangrijke ontwikkelingen in Nederland te publiceren rond de acceptatie van digitale televisie. In de zeventiende editie speciale aandacht voor Video on Demand, onder andere door een interview met Ivo Lochtman (UPC).
De Cross Media Cafes worden in 2011 gesponsord door CM.