Cross Media Café Video on Demand op 11 oktober

Het Cross Media Café op 11 oktober gaat in op de ontwikkeling van de Video-on-demand markt in Nederland, en biedt inzicht in de nieuwe business modellen voor video op TV, online en on demand.

We kijken met zijn allen steeds meer video on demand, van het uitgestelde kijken van een favoriete TV show tot het betaald kijken naar een bioscoopfilm. Nederland telt in 2015 470.000 VoD (video on demand)-huishoudens. Dat is een explosieve stijging.

Datum: Dinsdag 11 oktober 2011
Tijd: 14.00 (inloop 13.30) tot 17.30 (start borrel)
Locatie: Studiocentrum, Media Park, Hilversum

Programma

14.00 Welkom Ton van Mil, directeur iMMovator Cross Media Netwerk

14.05 Maikel Verhaaren, Manager Entertainment at GfK Retail and Technology, GfK
GfK baseert zijn prognoses voor video on demand o.a. op de verkopen in de winkels: wat hebben mensen in de huiskamer staan? Hoeveel DVDs kopen ze nog?

14.15 Bas de Vos, directeur, Stichting KijkOnderzoek
Hoe kijkt Nederland televisie? Welke veranderingen in kijkgedrag zijn zichtbaar, en wat zijn de verwachtingen voor de toekomst? Stichting KijkOnderzoek houdt per minuut en per programma bij wat de kijkcijfers zijn, en laat zien welke rol video on demand nu speelt.

14.30 Uitzending Gemist, Publieke Omroep

  • William Valkenburg, Directeur Internet Coordinatie, Publieke Omroep / Uitzending Gemist.
    Uitzending Gemist
    is de video on demand van de Publieke Omroep, beschikbaar op internet, op telefoon en tablet en via kabelbedrijven op televisie. De dienst wist in korte tijd een enorme populariteit te verkrijgen. William Valkenburg deelt zijn ervaringen.
  • Niels Sondervan, Manager Product ontwikkeling, Publieke Omroep.
    Uitzending Gemist ontwikkelt nieuwe diensten zoals de versies voor tablets en mobiele telefoons en  on demand audio diensten. Niels Sondervan licht een voorbeeld daarvan toe.

15.00 Mark Jurgens, directeur, Ximon.
Ximon is de plek online om Nederlandse films, documentaires, televisiedrama’s en internationale kwaliteitsfilms te kijken. Ximon is een initiatief van de Nederlandse Vereniging van Speelfilmproducenten (NVS), het EYE Film Instituut Nederland en het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid. Het project ging in april van start. Wat is de stand van zaken nu?

15.15 Pitchsessie

 

15.30 Pauze en bezoek aan stands

16.00 Ennel van Eeden, Director, PricewaterhouseCoopers.
PWC publiceert een keer per jaar de PWC Media & Entertainment Outlook, waarin het de ontwikkelingen in de media industrie op een rijtje zet. Met als leidraad de vraag, ”Hoe overleven media bedrijven de media revolutie” bracht PWC de mogelijkheden van video on demand in kaart.

16.10 Menno Bangma, Consultant TNO.
Menno Bangma is auteur van Digital Opportunities for Film Distributors in the Netherlands, een TNO rapport met een overzicht van VoD diensten in Nederland.

16.20 Dennis Verhoeven, Broadcast Consultant Technicolor.
Dennis Verhoeven is gespecialiseerd in Video on Demand en zal aan de hand van het voorbeeld Eredivisie Live een toelichting geven over het distributieproces rond VOD.

16.30 Wendy Bernfeld, founder Rights Stuff.
Wendy Bernfeld is actief als inkoper en verkoper voor een keur aan on demand diensten. In haar bijdrage schetst ze de ontwikkelingen in de internationale markt van on demand diensten. Aan welke platformen kan een TV maker zijn product kwijt, en welke modellen hanteren die voor de inkomsten?

16.45-17.30 Nieuwe zakelijke mogelijkheden rond video on demand

16.45 George Freriks/Rosalie Weijers, directeur, Dutch Media Hub.
De Dutch Media Hub biedt internationale partijen de mogelijkheid om Nederland te gebruiken als ”digital gateway” voor on demand video. Het Amerikaanse Indieflix, met een database van 3.000 films en documentaires is de eerste klant.

16.55 Sjef Pijnenburg, Founder en CEO, ODMedia.
ODMedia is een bedrijf dat zorgt voor de infrastructuur achter video on demand diensten, van aflevering, betaling tot de rechtenbescherming

17.10 Co Mast, CEO, The Entertainment Group.
The Entertainment Group (T.E.G.) is een onlinefilmaanbieder in de Benelux, met onder andere de merken Videoland On Demand, Movie MAX Online en MeJane.com. In 2007 is T.E.G. begonnen met de opstart van legale digitale distributie van films. Op het moment levert het bedrijf aan KPN, en werkt het aan on demand diensten voor connected TV.

17.20 Conclusies en afronding

17.30 Netwerkborrel

Wilt u meer weten over Video on Demand?

De Cross Media Cafes worden in 2011 gesponsord door CM.