Nederlandse films trekken meer dan anders
Het marktaandeel van de Nederlandse films is in de afgelopen acht maanden verdubbeld. De waarde ligt nu op 20 procent.
Een op de vijf kaartjes die de afgelopen maanden werden verkocht was voor een Nederlandse bioscoopfilm, in totaal gaat dit om 4,7 miljoen tickets. In de zelfde periode in 2010 was dit slechts 2,3 miljoen. Dit heeft de Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten (NVB) afgelopen donderdag bekendgemaakt.
De groei is voornamelijk te danken aan de film Gooische Vrouwen, die meer dan 1,9 miljoen bezoekers de bioscoop in wist te lokken. Sonny Boy en Loft zijn na de op de tv-serie gebaseerde komedie de twee succesvolste films, met ieder ongeveer een half miljoen bezoekers. In 2011 zijn er niet veel meer films uitgebracht dan in 2010. Als de verkoop stabiel blijft kan de Nederlandse film dit jaar uitkomen op een recordaandeel, aldus de NVB.
In het najaar komen er nog enkele Nederlandse titels in première, waaronder De Bende van Oss, De Heineken Ontvoering en Nova Zembla.