Ophef over wetswijziging auteursrecht

In september wordt in de Kamer een wetswijziging besproken die scenarioschrijvers ervaren als een ‘rechtenroof’, zo valt te lezen in Vrij Nederland. Auteurs en ‘uitvoerende makers’ moeten meer profiteren van de winst die hun ‘exploitanten’ maken, maar het voorstel behelst dat alle auteursrechten van film- en televisiemakers naar de producent gaan.

De producent is volgens de RoDAP (Rechtenoverleg Distributie Audiovisuele Producties, vereniging opgericht door de Publieke Omroep, kabeldistributeurs als UPC, Ziggo en KPN, commerciële omroepen als SBS, RTL en MTV, en de grote Nederlandse film- en tv-producenten) de spin in het web van makers en afnemers.

De wetswijziging treft ook regisseurs en acteurs, maar vooral de scenarioschrijvers. Zij ervaren de automatische overdracht als een ‘rechtenroof’. Zij verliezen hun onderhandelingspositie in het regelen van hun eigen financiën en ze moeten maar aannemen dat een producent alles eerlijk verdeelt. ‘Het is alsof jouw salaris niet meer aan jou wordt overgemaakt, maar aan je baas,’ legt Robert Alberdingk Thijm, de schrijver en bedenker van tv-series als Dunya en Desie en A’dam-E.v.a. en actief in belangenorganisaties van scenarioschrijvers, uit. Als een producent de initiatiefnemer en bedenker is van een film of serie, is het te begrijpen dat die de rechten heeft. Maar scenarioschrijvers die een serie of film helemaal zelf bedenken, verliezen nu zeggenschap over wat er met hun bedenksels gebeurt.

Frans Maréchal, voormalig directeur van de AVRO en aangesteld als voorman in de RoDAP, vindt de verontrusting van de scenarioschrijvers wat voorbarig. Er móét iets gebeuren, stelt hij, want door de komst van de mobiele platforms en de internetaanbieders is de markt zo complex geworden, dat producenten van films of tv-series een heldere onderhandelingspositie moeten hebben. Hij wijst erop dat producenten óók kwetsbaar zijn. Die investeren veel geld en moeten de garantie hebben dat zij hun producten kunnen afzetten. Het is ondoenlijk voor hen om telkens te moeten onderhandelen met alle verschillende belangenorganisaties die de rechten van de diverse makers vertegenwoordigen.

Bron: Villamedia