De toekomst van televisie op het Mediapark Jaarcongres

Op 23 juni wordt voor de vierde keer het Mediapark Jaarcongres georganiseerd door iMMovator, Media Academie en Beeld en Geluid. Een van de grote thema’s is deze keer de toekomst van televisie. Internet op je televisie en video via internet.

De twee schermen raken steeds meer met elkaar verweven en dat levert nieuwe kansen op voor creativiteit met de inhoud, techniek en distributie.

Inhoud
Met breedband internet, mobiele video, tablets en connected tv in opkomst ontstaan er in hoog tempo nieuwe mogelijkheden om video succesvol online te exploiteren. RTL heeft zich in de afgelopen jaren ontwikkeld van een televisiezender tot een bedrijf actief op vele platforms. Met succes, kijk bijvoorbeeld naar het format The Voice of Holland. NLbuzz is een nieuwe speler op de markt, maar met grote plannen. NLbuzz gaat de website Eredivisie.nl en de andere online activiteiten van Eredivisie Live naar een hoger plan tillen. Hoe zien Bert Habets en Roeland Stekelenburg de toekomst en van welke digitale media ontwikkelingen verwachten zij het meest?

Distributie
De verbondenheid van internet en televisie biedt niet alleen kansen voor de inhoud, maar heeft ook gevolgen voor de distributie van content. De strijd om het TV platform gaat om open of gesloten diensten. Wordt de ‘’connected TV’ de nieuwe standaard? Wie beheert het platform, wie verkoopt de apps, wie gaat de relaties met de kijker aan? Tijdens het Mediapark Jaarcongres gaan Ivo Lochtman (UPC) en Niels Jonkman (Glashart Media) met elkaar in gesprek.

Techniek
Welke media innovaties liggen nog in het verschiet? Tijdens MPJC kijken we ook naar de laatste ontwikkelingen waar medialabs aan werken. Loudness, 4K, Ultraviolet en HBBTV – wat is het en waarom is het belangrijk? Welke standaarden zijn er en hoe gaan die het productieproces veranderen? Wat kan je doen met superscherpe video? Binnen het FascinatE project (Format-Agnostic SCript-based INterAcTive Experience) onderzoeken TNO, BBC, het Fraunhofer Institute en vele andere partijen wat de toekomst is van superscherpe video.  Het Cinegrid project laat kunstenaars en filmmakers experimenteren met de meest geavanceerde apparatuur, om te kijken wat je met superscherp beeld kan doen. De eerste resultaten worden tijdens het Mediapark Jaarcongres gepresenteerd – samen met een bijzondere demo.

Naast de bovengenoemde sprekers geven ook Henk Hagoort (NPO), Dick Molman (Sanoma) en Lara Ankersmit (NOS) acte de presence op het Mediapark Jaarcongres. Het congres vindt plaats op 23 juni in studio 21 op het Mediapark Jaarcongres en wordt geleid door dagvoorzitter Bregt van Hulten. Naast het plenaire congres worden er ontbijtsessies en een Innovatieplein georganiseerd.

Leden van NBF kunnen profiteren van het kortingstarief van € 145,- in plaats van € 175,-! Voor de kortingscode kan gemaild worden naar nbf@nbf.nl.