E*Cinema 19 april – VERBLIND

Compilatieprogramma met films van o.a. Johan van der Keuken, Saskia Vredeveld, Nora Martirosyan en Bojan Fajfrić. Saskia Vredeveld en Bojan Fajfrić zullen op de avond zelf aanwezig zijn.

Het volledige programma bestaat uit twee programma’s om 19.30 en 21.30. Er worden losse kaarten verkocht. Daarnaast is het ook mogelijk om kaarten voor beide programma’s te kopen tegen een gereduceerd tarief (double bill). De voertaal van het programma is Engels en Nederlands.

Programma 19 april – 19.30 uur

Blind Kind
(Johan van de Keuken, 1964, 25 minuten) Geen dialoog
Portret van een groep blinde kinderen in het Koninklijk Instituut tot Onderwijs van Blinden in Huizen.  De documentaire wordt beschouwd als een hoogtepunt in het oeuvre van Van der Keuken. De film is opgenomen met een soms zeer beweeglijke camera in natuurlijk licht. Een duidelijke verhaallijn is er niet, een commentaarstem of de uitleg van deskundigen evenmin. De montage is associatief, soms losse beelden zonder geluid. Van der Keuken probeert in 25 minuten de kijker zich te laten verplaatsen in de positie van het blinde kind. Die vorm maakt van Blind Kind een typisch Nederlands voorbeeld van cinema verité, een wijze van filmen waarin de filmmaker zich nergens mee bemoeit, geen enkele vraag stelt en louter registreert. In 2007 werd Blind Kind toegevoegd aan de Canon van de Nederlandse film.

Memento Mori
(Saskia Vredeveld, 2005, 15 minuten) Geen dialoog
Memento Mori is geïnspireerd door het vaak bizarre werk van de Amerikaanse fotograaf woonachtig in Zuid-Afrika, Roger Ballen. Een beklemmende visuele ervaring, waarin een verlaten gevangenis dient als een set om de mens in een staat van totale ontluistering weer te geven. De film verloopt van kleur naar zwart-wit en symboliseert daarmee het innerlijke van de mens die meer en meer gevangen raakt in zijn eigen psyche.

Saskia Vredeveld (Kaapstad, Zuid Afrika) studeerde af aan de Nederlandse Film en Televisie Acadamie te Amsterdam. Vredeveld werkt als zelfstandig film- en televisieregisseuse sinds 1984.

Ik kom wat later naar Madra
(Adriaan Ditvoorst, 1965, 26 minuten) Nederlands gesproken, Engelse ondertiteling
Veelgeprezen eindexamenfilm van Adriaan Ditvoorst waarin alle elementen uit zijn latere werk reeds aanwezig zijn. Het verhaal van een soldaat die geen toestemming krijgt zijn zieke vrouw te bezoeken. In een persoonlijke variant op de nouvelle vague geeft van Ditvoorst uiting aan zijn afkeer van de gevestigde instituten.

Adriaan Ditvoorst (1940-1987) studeerde aan de Filmacademie in Amsterdam. Zijn geloof dat film een mengsel van poëzie en schilderkunst was, leidde tot een oeuvre dat geldt als een van de markantste van Nederland.

Programma – 21.30 uur

Theta Rhythm

(Bojan Fajfrić, 2011, 17 minuten) Servisch gesproken / Engels ondertiteld
De 8ste zitting van het Centraal Comité van de Communistische Liga van Servië werd gehouden op 23 en 24 september 1987. Historici zijn het er over eens dat deze sessie een symbolisch keerpunt vormde die leidde tot de opkomst van het nationalisme en oorlogen in voormalig Joegoslavië. Het was de bedoeling om een “antibureaucratische revolutie” in te voeren die de woede van de volksmassa’s moest richten op het communistische regeringssysteem. In plaats daarvan veroorzaakte het een nog grotere sociale ongelijkheid en etnische conflicten. Theta Rhythm is een reconstructie van de zitting vanuit het perspectief van de filmmaker’s vader, Mirko Fajfrić. Mirko was aanwezig tijdens de zitting, maar mist openlijk de kans zijn stem te laten gelden.

Bojan Fajfrić (1976, voormalig Joegoslavië) studeerde beeldende kunst aan de Koninklijke Academie in Den Haag en aan de Rijksakademie in Amsterdam.

Song of Rio Jim

(Maurice Lemaitre, 1978, 6 minuten) Geen dialoog
Een humoristische hulde aan Ince en Hart, voorouders en makers van de cowboyfilm. The Song of Rio Jam is een western’’. Niet in beeld, maar in de soundtrack. Tijdens de vertoning is de toeschouwer in staat zijn om zich alle mogelijke westerns en anti-westerns voor te stellen.

Les Complices
(Nora Martirosyan, 2009, 40 minuten) Frans gesproken, Engels ondertiteld
Op het ritme waarmee ze groente en fruit schilt, pelt een elegante dame haar geschiedenis af. De toekomst zien we in de ogen van een luisterende jongeling. Hij is de medeplichtige van de dame, waar de titel van de film naar verwijst. Samen vormen ze een droomkoppel: gefilmd in de volle kleuren van 16mm en fraai belicht. Les Complices beleefde haar wereldpremière op het International Documentary Festival Amsterdam 2009.

Nora Martirosyan (Armenië, 1973) studeerde aan de Armeense kunstacademie in Yerevan, de Gerrit Rietveld academie en de Rijksakademie in Amsterdam. Haar videowerken zijn vertoond op verschillende internationale festivals.

VERBLIND
19 APRIL 2011, 19.30 + 21.30

EYE, Vondelpark 3, Amsterdam. Reserveren via tel. 020-5891400
Losse kaarten:
Normaal: € 8,00 Korting: € 6,70. Vrienden van EYE: € 4,50
Double Bill (twee programma’s om 19.30 + 21.30):
Normaal: € 15,00 Korting: € 12,70 Vrienden van EYE: € 8,00

Komende edities E*Cinema 2011:
15 mei: Cindy Keefer (Conservator Center for Visual Music in Los Angeles)  presenteert: Jordan Belson en Oskar Fischinger
22 mei: Cyrus Frisch retrospectief

E*Cinema? E*Cinema vindt vanaf januari 2011 plaats op elke derde dinsdag van de maand. In mei vindt het programma eenmalig plaats op zondag. EYE organiseert met E*Cinema een maandelijkse serie met historische en recente experimentele films uit binnen- en buitenland. In de serie E*Cinema zijn vaak bijzondere programma’s te zien waarin de filmmaker centraal staat of de relatie tussen film en andere kunstvormen wordt onderzocht.

Bron: EYE Film Insituut