Geniaal geluid op Holland Doc 24
Holland Doc 24 spitst ook de oren en sprak met drie bekende sound designers over hun werk. Voor de themaweek ‘Geniaal geluid’ kozen Huibert Boon, Mark Glynne en Jeroen Goeijers ieder twee favoriete documentaires waarvan ze de geluidstrack zelf ontwierpen. Kortom: een feestje voor je oren!
Huibert Boon verzorgt sinds 1992 audiopostproductie voor zowel documentaires als drama. Samen met Alex Booy richtte hij in 2005 het audiodesign- en postproductiebedrijf Boon & Booy op. In 2008 ontvingen zij een Gouden Kalf voor het geluidsontwerp voor de speelfilm ‘Winterstilte’ van Sonja Wyss.
Het schilderij De Nachtwacht van Rembrandt van Rijn is niet alleen een groepsportret van een schuttersgilde. Het is tevens een gecodeerde boodschap van de schilder aan zijn publiek, waarin hij de geportretteerde compagnie beschuldigt van moord. Regisseur Peter Greenaway licht in Rembrandt’s J’accuse…! (VPRO, 2008) als verteller annex aanklager 31 aanwijzingen toe, die hier volgens hem op duiden. Ook ondervraagt hij personen uit Rembrandts omgeving hierover, zoals echtgenote Saskia van Rijn, de dienstmeisjes Hendrickje Stoffels en Geertje Dircx, en collega-schilders Ferdinand Bol en Carel Fabricius.
Het Verloren Land (NTR, 2006) van Jos de Putter over het waterbeheer in Nederland is een toekomstdocumentaire die uitgaat van de veronderstelling dat Nederland in 2070 grotendeels onder water staat. Via een reeks ontmoetingen met mensen die zich met klimaat- en waterproblematiek op grote en kleine schaal bezig houden, wordt gereconstrueerd hoe het zo ver gekomen is. Een film die balanceert op de grens tussen realisme en drama, geschiedenis en toekomst, wetenschap en geloof, vaderlandse filmhistorie en special effects. Met onder andere Pierre Bokma, Geert Mak en fragmenten uit klassieke films van Bert Haanstra en Joris Ivens.
Mark Glynne is vanaf 1982 werkzaam als freelance sounddesigner, mixer en editor. In 2002 richt hij zijn eigen studio Anthill Sound Design op. Hij ontving in 2007 een Gouden Kalf voor Beste Sound design voor de speelfilm ‘Tussenstand’ van Mijke de Jong.
Glynne koos de film Bali, de morgen van de wereld (EYE Film Instituut, 2002). Oud-directeur van het Filmmuseum, Rien Hagen, selecteerde archiefbeelden uit de Nederlands-Indiëcollectie van het Filmmuseum, die hij combineerde met speelfilmfragmenten tot een CinemaScope-film in zwart-wit, zonder gesproken woord maar wel met geluid en muziek. De film draait om de prille liefde tussen een jonge man en een vrouw, die wordt verstoord wanneer een rivaal zich aandient. Door jaloezie en misverstanden loopt de relatie naar een onafwendbaar dramatisch einde.
In Farewell (NTR, 2010) van Ditteke Mensink volgen we het verhaal van de jonge journaliste Lady Grace Drummond-Hay aan de hand van dagboekfragmenten en archiefmateriaal. Lady Hay is de enige vrouwelijke passagier op de eerste reis rond de wereld van de Graf Zeppelin in 1929, georganiseerd door krantenmagnaat William Randolph Hearst. Tijdens de spectaculaire reis over Londen, Siberië, Tokyo, Los Angeles en New York worstelt ze met haar relatie tot haar getrouwde collega Karl von Wiegand, die hun verhouding zes maanden voor de reis heeft beëindigd. Ondertussen dreigt een economische crisis en naderen grote politieke ontwikkelingen in de wereld.
Jeroen Goeijers componeert filmmuziek en ontwerpt het geluid voor speelfilms en documentaires. In 2006 werd hij genomineerd voor een Gouden Kalf voor Beste Sounddesign voor Voices of Bam van Aliona van der Horst en Maasja Ooms.
Dal der zuchten van zus Carin Goeijers (IKON, 2005) volgt het leven in het Spaanse dorpje Plan. Steeds meer jonge vrouwen verruilen het gehucht in de Pyreneeën voor de grote stad, waardoor er vooral ouderen, die afhankelijk zijn van hun oudste zoon voor het boerenwerk, overblijven. Ook de mannen, die het ouderlijk huis, land en vee erven, blijven alleen achter. Carin Goeijers volgt enkele boeren en hun familie in hun woning, werk en zoektocht naar een partner.
Voices of Bam (NTR, 2006) toont de schoonheid van het alledaagse en de universele veerkracht van de bewoners van Bam. Op 23 december 2003 vond in zuidoost Iran een zware aardbeving plaats. Naar schatting kwamen 26.000 mensen om onder het puin van de eeuwenoude stad Bam. Documentairemaakster Aliona van der Horst reisde af naar de stad om een jaar na de aardbeving te zien hoe inwoners de draad hebben opgepakt en omgaan met verlies.
On demand:
Speciaal voor deze week over geluid is de documentaire DAUW (AVRO, 2008) van Ben Jurna en Carrien Dijkstra een week lang on demand te bekijken op www.hollanddoc.nl, met het sound design van Thanassis Pliakis. Controversieel kunstenaar Marc Mulders vertelt over zijn leven, passies, motieven en inspiraties. De kijker volgt mulders in zijn eenzame gevecht in het atelier waar hij de verf op het canvas duwt, omgeven door een bet van bloemen, bloesem en doornen.
Het Unheard Film Festival heeft plaats van 24 tot en met 27 maart in EYE en De Balie in Amsterdam. Ga voor meer informatie naar www.unheardfilm.nl
Holland Doc 24 – Bekijk de wereld met andere ogen Kijk voor de uitzendtijden op:
www.hollanddoc.nl/live
Op de hoogte blijven? Meldt u via de website aan voor de nieuwsbrief. Via twitter,
Facebook en Youtube is Holland Doc ook op de voet te volgen.
Geniaal geluid op Holland Doc 24 Van zaterdag 19 tot en met 25 maart 2011 Het digitale kanaal Holland Doc 24 zendt wekelijks documentaires uit rond een bepaald onderwerp. Holland Doc 24 is 24 uur per dag te ontvangen via internet en digitale televisie. Kijk op www.hollanddoc.nl voor meer informatie. Op de site staan ook nog eens ruim 1000 films en radiodocumentaires on demand in het kijk- en luisterarchief.
Holland Doc 24 is te bekijken op de volgende manieren:
Livestream op het internet: http://www.hollanddoc.nl/live Bij UPC Digital op: kanaal 309 Bij CAIW op: kanaal 119 Bij Ziggo op: kanaal 206 Interactieve tv van KPN: kanaal 102 Holland Doc 24 maakt deel uit van het documentaireplatform van de publieke omroep met Holland Doc op Nederland 2, Holland Doc Radio op Radio 1, www.hollanddoc.nl en het digitale kanaal.
Bron: persbericht VPRO