Laatste film van dit seizoen in première bij Het Utrechts Archief

Hiermee wordt een prachtige reeks historische filmvoorstellingen afgesloten waarin aan de hand van bewegend beelden telkens een ander aspect van de ontwikkeling in film werd uitgelicht. De eerste voorstelling toonde de manier waarop het filmmateriaal transformeert, de tweede hoe de filmmakers veranderden en de filmvertoning op 19 maart toont hoe gefilmde onderwerpen verschuiven naarmate tijden veranderen. Geniet in deze laatste premièrevoorstelling van nostalgische beelden van de jaren ’30 tot aan de jaren ’80. Onze eigen ‘explicateur’ Lloyd Davies heeft voor deze afsluiter zijn favoriete juweeltjes uit de collectie geselecteerd die hij persoonlijk toelicht tijdens de voorstelling.

Een reclame avant la lettre
In de ontwikkeling van film is goed te zien dat film na zijn introductie meteen werd ingezet voor het maken van reclames. Zo maakte de firma Zwaardemaker uit Maarsen in 1938 al reclame in de bioscoop voor zijn vruchtensappen en jam. Een echte reclame avant la lettre dus, als men nagaat dat pas in 1967 de eerste reclame op televisie verscheen. Medewerkers op zwart/wit beeld, prijzen producten aan die wel in kleur worden gefilmd onder de slogan “neem vaker Zwaardemaker”.

Anders Appelsientje als dorstlesser in hedendaagse commercials, speelt in deze oude vruchtensapreclame de sap als ingrediënt een grote rol; meiden van de huishoudschool zijn in volle gang om met Zwaardemaker overheerlijke recepten te bereiden. Ook in een scenariofilm uit de jaren ‟30 komt de huishoudhulp terug als hoofdrolspeelster. De familie Munt uit Utrecht schonk deze scenariofilm aan Het Utrechts Archief waarin de hulp Elizabeth verhaal doet over haar tubaspelende verloofde.

Bier als wondermiddel
„Geniet, maar drink met mate‟ gold in de jaren ‟50 nog niet. Film werd evenals in de jaren dertig nog steeds voornamelijk ingezet als reclame, maar duidelijk met andere inhoud dan nu. Een reclame voor de buitenlandse markt van de Phoenix Brouwerij uit Amersfoort laat zien hoe gezond en sportief, maar vooral wat voor wondermiddel bier is.

Maatschappij meer in beeld
Tijden veranderen en film wordt steeds meer gebruikt voor andere doeleinden dan alleen reclame. Maatschappelijke ontwikkelingen schemeren meer door op het bewegende beeld dan decennia daarvoor. En waar het archief normaliter alleen over beeld beschikt, toont het in deze voorstelling twee van de weinige films met geluid. Een krakersactie op film schetst een mooi beeld van de roerige jaren ‟70 en geeft een kijkje in een alternatieve levensstijl. Wat motiveerde hen om panden te kraken, en hoe zag hun woning er van binnen uit? Deze juweeltjes uit de filmcollectie laten het u allemaal zien.

Historische filmvoorstelling
Hoe maatschappij de wereld van film verandert

Datum: 19 maart
Tijd: 15.00 – 16.00 uur
Locatie: Het Utrechts Archief / Hamburgerstraat 28
Toegang: € 3,-
Kijk ook op www.hetutrechtsarchief.nl