Wederom grote filmprijs STAND VAN DE STERREN

“STAND VAN DE STERREN (POSITION AMONG THE STARS) krijgt de hoofdprijs vanwege zijn succesvolle verwevenheid van de familierelaties op microniveau, met een reflectie op sociale kwesties, zoals religieuze tolerantie en armoede. De film demonstreert daarbij een uitzonderlijke regievaardigheid in de traditie van de "direct cinema". De onopvallende camera blijft voortdurend dicht bij de hoofdrolspelers in zowel gelukkige als verwoestende momenten.” aldus het juryrapport.
 
De internationale jury bestond uit de regisseurs Eduard Galić, Hana Jušić  en Hamid Rahmanian. www.zagrebdox.net/en/about-us/awards/
 
STAND VAN DE STERREN toont met een klein verhaal de grote ontwikkelingen in Indonesië. Twaalf  jaar lang volgde Leonard Retel Helmrich het dagelijks leven van de christelijke Rumidjah en haar islamitische familie. Na STAND VAN DE ZON (2002) en STAND VAN DE MAAN (2005) is dit het afsluitende deel van Leonard Retel Helmrichs drieluik over Indonesië.
 
De film is geproduceerd door Hetty Naaijkens-Retel Helmrich voor Scarabeefilms in co-productie met de HUMAN. Sinds 3 maart 2011 is STAND VAN DE STERREN te zien in een groot aantal filmtheaters. Bovendien vinden speciale voorvertoningen plaats in aanwezigheid van de makers. Sinds kort wordt op veler verzoek ook STAND VAN DE MAAN opnieuw in de filmtheaters vertoond. Zie voor meer informatie www.standvandesterren.nl
Op het Sundance Filmfestival, het grootste en belangrijkste filmfestival van de Verenigde Staten dat dit jaar van 20 – 30 januari plaatsvond, won STAND VAN DE STERREN de World Cinema Special Jury Prize voor Best Documentary. Leonard Retel Helmrich nam samen met zijn zus en producente Hetty Naaijkens-Retel Helmrich de prijs persoonlijk in ontvangst.

Tijdens het laatste IDFA filmfestival sleepte STAND VAN DE STERREN zowel de VPRO IDFA Award for Best Feature Length Documentary als de Diorapthe IDFA Award for Dutch Documentary in de wacht. In 2004/2005 won Leonard Retel Helmrich ook de belangrijkste prijzen op IDFA en Sundance met zijn documentaire STAND VAN DE MAAN. Nooi eerder viel een filmmaker voor de tweede maal zowel op het IDFA als op het Sundance filmfestival met dezelfde film in de prijzen.

Sinds 3 maart te zien in
Amsterdam (Pathé City, Het Ketelhuis), Rotterdam (Pathé Schouwburgplein, Lantaren/Venster),
Den Haag (Pathé Buitenhof, Filmhuis Den Haag), Utrecht (’t Hoogt),
Arnhem (Focus Filmtheater), Breda (Chassé, Mustsee), Den Bosch (Verkadefabriek),
Eindhoven (Pathé), Enschede (Concordia), Groningen (Pathé), Haarlem (Filmschuur),
Hilversum (Filmtheater), Maastricht (Lumière, Pathé), Nijmegen (Lux),
Roermond (Foroxity), Sittard (Foroxity), Tilburg (Cinecitta)

Speciale voorstellingen in aanwezigheid van de regisseur (Q&A)
Nijmegen, Lux, 8 maart om 19.30u
Amsterdam, de uitkijk 12 maart om  14.00 u
Zoetermeer, Utopolis, 13 maart 11.00u
Apeldoorn, Gigant 13 maart  18.30 u
Arnhem, Focus, 13 maart om 16.00u
Ede, Cinemec, 15 maart om 20.15u
Enschede, Concordia, 20 maart om 16.30u &18.45u
Texel, Cinema Texel, 27 maart om 11.30 u  

Zie de trailer
http://www.youtube.com/watch?v=NsTG7YNEhGY
 
www.standvandesterren.nl  www.cinemadelicatessen.nl www.human.nl

Nederland, 2010 / 111 min. / 1.4 K en 2K / Kleur / Dolby SR / Bahasa Indonesia
REGIE Leonard Retel Helmrich CAMERA Ismail Fahmi Lubish/ Leonard Retel Helmrich
MONTAGE Jasper Naaijkens MUZIEK Danang Faturahman / Fahmy Al-attas
PRODUCENT Hetty Naaijkens-Retel Helmrich voor Scarabeefilms en HUMAN

Stand van de sterren is het laatste deel van het unieke drieluik over het moderne Indonesië van filmmaker Leonard Retel Helmrich. Met zijn adembenemende camerawerk brengt hij ons heel dicht bij de Indonesische samenleving.

Leonard Retel Helmrich volgde gedurende 12 jaren één en dezelfde Indonesische familie (Sjamsudin) uit een volkswijk van Jakarta, wat heeft geresulteerd in het drieluik Stand van de zon, Stand van de maan en Stand van de sterren. Net als in de voorgaande twee delen laat de maker ons in Stand van de sterren de onderliggende patronen van het leven in Indonesië zien. Dit brengt hij zowel letterlijk als symbolisch in beeld. Het Indonesische gezin Sjamsudin is als het ware een microkosmos waarin je de belangrijkste problematiek van het leven in Indonesië terugvindt: corruptie, conflicten tussen religies, gokverslaving, de generatiekloof en het groeiende verschil tussen arm en rijk.
 
Indonesië is het op drie na grootste land ter wereld en telt tevens de grootste moslimpopulatie van de wereld. Grootmoeder Rumidjah, een belijdend christen,  is vanuit het drukke Jakarta bij haar vriendin Tumisah op het platteland gaan wonen. Haar tot moslim bekeerde zoon Bakti heeft de zorg over haar kleinkind Tari op zich genomen. Omdat het opvoeden van zijn nichtje Tari hem zwaar valt, haalt Bakti zijn moeder terug naar de stad.
 
Tari groeit op in een tijd waarin de jeugd haar mening niet onder stoelen of banken steekt. Door haar gedrag komt zij regelmatig in conflict met de oudere generaties. Vanwege de problemen die de familie met Tari ondervindt, besluit grootmoeder Rumidjah in de stad te blijven totdat Tari klaar is met haar middelbare school en aan een universiteit kan gaan studeren. De hele familie ziet in de pientere Tari de enige mogelijkheid om hun eigen status te verhogen en ooit de armoede van Jakarta te kunnen ontvluchten. Dit  zorgt echter voor grote spanningen binnen de familie. Bakti verdient met zijn baan als wijkhoofd niet genoeg en traint als extra bijverdienste vechtvissen om mee te gokken.
 
Terwijl de hele familie er alles aan doet om het collegegeld voor Tari’s studie bijeen te sprokkelen, besteedt Tari haar tijd en geld liever aan haar vriendinnen en het nachtleven van Jakarta. Zij komt via haar klasgenoten van de middelbare school in aanraking met het nieuwe rijke Indonesië, dat mijlenver af staat van haar eigen leven.

Bron: persbericht MVSP