TV-kijken via internet steeds populairder

Het totale bereik van kijken op internet is in een jaar tijd (februari 2009 – februari 2010) gestegen van 16 procent naar 19 procent. Deze conclusies trekt de Stichting KijkOnderzoek (SKO) uit onderzoek naar het gebruik van online tv-content.

In het onderzoek zijn alleen complete uitzendingen betrokken, die eerder op televisie waren te zien en die te bekijken zijn via de online mogelijkheden die NPO, RTL en SBS aanbieden (zoals Uitzending Gemist, RTL XL en Programma Gemist). SKO rapporteerde in eerste instantie alleen over programma’s van NPO en RTL, sinds 1 februari vorig jaar is ook SBS (SBS6, Net5, Veronica) in de rapportage opgenomen. Voor het onderzoek deelt SKO de programma’s in zes categorieën in: amusement, fictie (drama), informatie/educatie, kinderen (0 tot en met 12 jaar), muziek en sport.

Bereik
Het totale bereik van uitgesteld kijken via internet was in 2010 19 procent (2009: 16 procent). Onder jongeren (13-19 jaar) ging het bereik flink omhoog, van 20 naar 30 procent. Toch heeft kijken op internet het uitgesteld kijken op het tv-scherm (dankzij bijvoorbeeld videorecorder, harddiskrecorder of settopbox) niet ingehaald. Deze manier van uitgesteld kijken groeide namelijk ook in 2010, en kwam uit op 31 procent (was 22 procent in 2009). Alleen onder jongeren is online kijken populairder dan uitgesteld kijken via het tv-scherm (in 2010: 30 procent online tegen 22 procent via tv). SKO wijst er overigens op dat bij deze vergelijkingen rekening moet worden gehouden met een verschil in definitie van het begrip bereik. Voor online kijken gaat het om het percentage mensen dat een stream heeft gestart, voor kijken via de tv is bereik het percentage kijkers dat minimaal een minuut aaneengesloten naar een programma heeft gekeken.

Fictie
Het aantal opgevraagde streams van NPO en RTL steeg in 2010 met 2,5 miljoen naar 12 miljoen. Van SBS werden vorig jaar 1 miljoen streams gestart (een vergelijking met 2009 is niet mogelijk, want SBS werd toen nog niet in het onderzoek meegenomen). Het aandeel van fictie is in 2010 sterk gestegen: het aantal opgevraagde streams in dit genre steeg met bijna 50 procent naar iets meer dan 5 miljoen. SKO verklaart deze stijging vooral uit de populariteit van een aantal programma’s van NPO en RTL, die in 2009 niet online beschikbaar waren, zoals As the World Turns (RTL8), Style by Jury (RTL8), Flikken Maastricht (NL1), en 71 Graden Noord, Gehaktdag, Ranking the Stars en Loverboys (alle NL3). Volgens de onderzoekers zijn topprogramma’s op televisie ook populair onder kijkers op internet, en bij mensen die op andere manieren uitgesteld kijken (videorecorder, harddiskrecorder, settopbox). In de top 5 van de verschillende mogelijkheden voor uitgesteld kijken komen vier programma’s steeds voor: Wie is de Mol? en Flikken Maastricht (beide NL1), en XFactor en Goede Tijden Slechte Tijden (beide RTL4).

Specifieker
In de toekomst wil SKO nog specifieker gaan rapporteren. Zo willen de onderzoekers onder meer weten wat de afspeelduur is van een stream die kijkers opvragen; willen ze enkel bepaalde segmenten zien van een stream? Of echt het hele programma? Daarnaast is het volgens SKO ook interessant te zien wat de ontwikkeling is van formats, die alleen te zien zijn op internet, en die niet eerder op televisie zijn uitgezonden.

Bron: Spreekbuis, Bas Nieuwenhuijsen