2010 recordjaar voor tv-reclames

Het Nederlandse marketingcentrum voor televisiereclame, SPOT, berekende dat er vorig jaar 863 miljoen euro werd gestoken in tv-spotjes. Nog nooit gaven bedrijven zoveel geld uit aan commercials.

Tijdens de economische crisis werden minder reclames uitgezonden. Ook betaalden bedrijven minder voor een tv-spotje. Inmiddels zitten de uitgaves weer iets boven het oude niveau.

De publieke en commerciële omroepen verwachten dat dit jaar meer dan een miljard euro aan tv-reclames wordt gespendeerd. Dat komt neer op een groei van tussen vier en zes procent.

Volgens trendwatcher Vincent Albers proberen reclamemakers de laatste tijd "oerhollandse gezelligheid" in tv-spotjes te stoppen.

"Je ziet dat mensen dol zijn op Hollandse dingen. Als mensen thuis zijn, willen ze even lekker ontspannen en iets van hun roots zien", zegt Albers.

Volgens Albers spelen reclamemakers van Heineken, de Nederlandse Energie Maatschappij, Albert Heijn en Unox daarop in.

"De Hollandse gezelligheid komt overal terug, zoals in muziek, films en theater. Bedrijven gebruiken het ook, want het is goed voor het imago en goed voor de verkopen."

Bron: NOS