Wireless stories – Sandberg@Mediafonds Conferentie op 17 februari 2011
Van flashmobs tot GPS Citygames, van urban screens tot digitale graffiti, van rondleidingen via smartphones tot Augmented Reality.
Enerzijds raakt de fysieke ruimte voller en voller met elektronische, vaak onzichtbare maar niet minder aanwezige communicatie- en observatienetwerken. We organiseren ons sociale leven met de mobiele telefoon, vinden onze bestemming met GPS, krijgen toegang tot het openbaar vervoer dankzij RFID, terwijl CCTV-camera’s ons gedrag observeren. Anderzijds wordt de digitale ruimte steeds ‘fysieker’. Applicaties als Foursquare, Facebook Places en Google Maps koppelen bijvoorbeeld sociale netwerken en databestanden aan geografische locaties. De fysieke wereld van de stad en de virtuele wereld van het internet lopen meer en meer in elkaar over. Dit heeft grote gevolgen voor zowel de manier waarop we de openbare ruimtes ervaren, als voor de wijze waarop nieuws en verhalen worden uitgewisseld.
De conferentie Sandberg@Mediafonds 2011 gaat in op de mogelijkheden en gevolgen van deze ontwikkelingen voor mediamakers. Wat betekent de opkomst van locatieve en mobiele media voor de betekenis en vorm van wat we elkaar vertellen? Vormt het groeiende aantal mediatoepassingen op straten en pleinen een beperking van de openbaarheid, of kunnen deze toepassingen juist nieuwe vormen van openbaarheid in het leven roepen? Is het mogelijk om in de fysieke buitenruimte een nieuw type publiek te vinden? Welke andere vertelvormen bieden deze mediatoepassingen en hoe kunnen we daar betekenisvolle applicaties en producties voor ontwikkelen?
SPREKERS
Part I: The Public
Arnold Reijndorp (NL) [u.r.] — The City as Performance
Michiel de Lange (NL) — The Mobile City
Dick van Dijk (Waag Society) (NL) — 7scenes
Helena Muskens, Quirine Racké (NL) — Diamond Dancers
Part II: Audiences and Interaction
Dimitri Nieuwenhuizen (LUST/LUSTlab) (NL) — Mobile Man, Mobile Machine: The Use(fulness) of Ambient Intelligence
Tobias Ebsen (Center for Digital Urban Living [DUL]) (DK) — Design Cases in Urban Computing Research
Matthijs ten Berge (NL) — illuminate Outdoor Media
Part III: Storytelling
Michael Epstein (USA) — Untravel Media
Martin Rieser (GB) — The Third Woman and Other Stories
Bregtje van der Haak (NL) — A Sense of Place: Some Hong Kong Observations
Martijn de Waal — Analysis of the day
www.themobilecity.nl
Live Installation
David Dooghe (B) — Soundpiece Rotterdam
De conferentie wordt georganiseerd door het Sandberg Instituut afdeling Ontwerpen in samenwerking met het Mediafonds en vormt de aftrap van de masterclass Sandberg@Mediafonds. In deze masterclass, die wordt georganiseerd sinds 2000, werken programmamakers samen met ontwerpers in teams aan nieuwe vormen van vertellen in culturele mediaproducties die digitale grenzen verkennen. De elfde editie staat in het teken van nieuwe media in de publieke ruimte; de eindresultaten worden gepresenteerd op donderdag 26 mei 2011.
WIRELESS STORIES – NEW MEDIA IN PUBLIC SPACE
Conferentie masterclass Sandberg@Mediafonds 2011
17 februari 2011, Stadsschouwburg Amsterdam
Meer informatie en aanmelden:
www.wirelessstories.nl (Sandberg@Mediafonds 2011)
Voor Mediafonds@Sandberg editie 2010 zie www.followthemoney.nu
Bron: Mediafonds