IFFR viert XL-jubileum

Daarnaast maakt Frank Scheffer een documentaire naar aanleiding van veertig jaar IFFR, brengt het festival een jubileum DVD-box uit en belicht de festivalwebsite veertig momenten uit de festivalgeschiedenis. Toekomstig festivalpubliek is welkom bij Not Kidding, een speels programma geschikt vanaf vier jaar. Het 40e IFFR opent op 26 januari 2011.

Veertig jaar IFFR
Op initiatief van de Rotterdamse Kunststichting organiseerde Huub Bals in 1972 de eerste editie van Film International, het latere IFFR. Bals’ kennis van en passie voor cinema maakten het festival tot pleisterplaats voor filmliefhebbers en filmmakers. Bals en degenen die in zijn voetsporen het festival tot stand brachten en brengen willen een band smeden tussen filmmakers en hun publiek. In veertig jaar is het festival uitgegroeid tot een van de grootste, populairste en bekendste culturele manifestaties van Nederland. Ook internationaal krijgt het festival veel waardering om het uitgesproken artistieke profiel en actieve steun aan filmmakers.

Festivaldirecteur Rutger Wolfson over de wijze waarop het IFFR het jubileum gaat vieren: "Het IFFR is altijd dynamisch, vooruitstrevend en trouw gebleven aan zijn eigen uitgangspunten. Nog steeds vertoont het festival vanuit verschillende perspectieven van de filmkunst wat er speelt in de wereld. Bezoekers en internationale gasten komen naar Rotterdam omdat het festival zich richt op nieuwe ontwikkelingen, nieuwe films en de nieuwe inzichten die daarin zijn te vinden. Het IFFR bewijst al jaren dat grootschaligheid te combineren is met een hoogwaardig en vooruistrevend artistiek beleid en een naar buiten gerichte blik. Nu het IFFR veertig jaar bestaat, wil het zich ‘extra large’ manifesteren in de stad die het festival altijd heeft omarmd." 

Jubileumprogramma XL
XL staat tijdens het festival ook voor ‘extra locaties’. Via het jubileumprogramma XL is het IFFR met filmvertoningen, videoinstallaties en tentoonstellingen te vinden in een groot aantal instellingen en gebouwen in Rotterdam. Deelnemers zijn onder meer het nieuwe LantarenVenster op de Wilhelminapier, Focuskliniek, Nationaal Onderwijsmuseum, het Groothandelsgebouw, het Maritiem Museum, het Natuurhistorisch Museum en de Kunsthal. Een speciale XL-pas geeft tijdens het festival toegang tot alle locaties.

Not Kidding: voor iedereen vanaf 4 jaar

In het jubileumjaar schenkt het IFFR bijzondere aandacht aan zijn toekomstige festivalpubliek en introduceert Not Kidding: een plek en een programma voor film als attractie, even aantrekkelijk voor volwassenen als voor kinderen. Not Kidding biedt vertoningen van korte films, combinaties van geluid en beeld, veel animatiefilms maar ook bijzondere evenementen en workshops. Op deze plek kijkt de bezoeker naar film met een onschuldig oog. Het programma onderzoekt wat volwassenen kunnen leren van de manier waarop kinderen beelden ontcijferen. Not Kidding, ontwikkeld en samengesteld door IFFR-programmeur Edwin Carels, is tijdens het festival dagelijks geopend op een nog te bepalen locatie.

Tiger Eyes, documentaire van Frank Scheffer

Gerenommeerd regisseur van essayistische documentaires, Frank Scheffer, maakt speciaal voor de komende jubileumeditie van het IFFR de film Tiger Eyes. Het wordt een mozaïek op het kruispunt van de cinema en het IFFR aan de hand van een aantal portretten van internationale filmmakers die representatief genoemd kunnen worden voor de afgelopen vier decennia van het festival. De keuze van deze filmmakers werd grotendeels bepaald door de directeuren van het IFFR.  Min of meer in chronologische volgorde zijn dit: Raúl Ruiz (Chili/Frankrijk), geëerd met een festivalfocus in 2004 en ook op IFFR 2011 aanwezig met zijn nieuwe werk Mysteries of Lisbon); festivalbezoeker en -fan van het eerste uur Wim Wenders (Duitsland); de internationaal gelauwerde cineast Abbas Kiarostami (Iran); Michael Haneke (Oostenrijk) festivalfocus in 1993 en Gouden Palmwinnaar met Das weisse Band); Abderrahmane Sissako (Mauretanië), festivalfocus in 2007 en maker van het toonaangevende Bamako); Apichatpong Weerasethakul (Thailand), Gouden Palmwinnaar met Uncle Boonmee Who Can Recall His Past Lives, tot stand gekomen mede dankzij een bijdrage van het Hubert Bals Fonds; en Cameron Jamie (VS) festivalfocus in 2008 en onder meer bekend van filmvoorstellingen met noise rock band The Melvins.

Online terugblikken op de festivalgeschiedenis

Op deze website blikt het IFFR terug op veertig memorabele momenten uit het festivalverleden aan de hand van archiefvondsten, persoonlijke anekdotes, interviews, foto’s en bewegend beeld. Vanaf veertig dagen voor de opening van IFFR 2011 wordt dagelijks een nieuw moment beschikbaar. Zo zullen onder meer fragmenten uit televisieverslaggeving, groot en klein nieuws uit de (dag)kranten, zeldzaam fotomateriaal, anekdotes van festivaldirecteuren en de inmiddels beroemde affiches de revue passeren. De VPRO verleent haar medewerking met bijzonder beeldmateriaal, zoals een interview met Roberto Benigni door Adriaan van Dis uit 1984 en beelden uit 1999 waarin een jonge Christopher Nolan zijn debuut en Tiger Award-winnaar Following introduceert. Verder onder meer de allereerste programmakrant, knipsels over het zogenaamde ‘striptease-incident’ in 1979 en portretfoto’s van Charlotte Rampling en Peter Greenaway gemaakt door Pieter Vandermeer.
(met dank aan: VPRO, EYE Film Instituut Nederland, Pieter Vandermeer)

IFFR Jubileumbox
Het IFFR selecteerde voor de IFFR Jubileum DVD-box tien geliefde en bekroonde speelfilms uit veertig jaar festivalhistorie. Bovendien is in de box een serie korte films opgenomen die van 2005 tot en met 2010 bekroond werden met een Tiger Award of genomineerd werden voor de Prix UIP van de European Film Academy. Vrijwel alle films zijn Engels ondertiteld of Engels gesproken. De box is vanaf 20 januari voor 69,95 euro verkrijgbaar in de IFFR-webshop en tijdens het festival in de IFFR-winkel. De box omvat de volgende speelfilms: Family Nest van Béla Tarr (1979, Hongarije), The Cyclist van Mohsen Makhmalbaf  (1989, Iran), Abouna van Mahamat-Saleh Haroun (2002, Tsjaad), Tony Manero van Pablo Larraín (2008, Chili), Parque vía van Enrique Rivero (2008) en de Tiger Award-winnaars Postman van He Jianjun (1994, China), Mundo grúa van Pablo Trapero (1999, Argentinië), Old Joy van Kelly Reichardt (2005, VS) en Breathless van Yang Ik-June (2008, Zuid-Korea).

Festivalaffiche XL

Het motto XL markeert eveneens het beeld dat de komende weken via affiches, websites en publicaties de jubileumeditie van het IFFR aankondigt. 75B, vaste vormgevers van het festival, bedachten het grafische concept en stelden het beeld samen door het tijgerlogo te laten dragen door gekantelde, met markeerstiften getekende en kaleisdoscopisch gekleurde letters XL.

Bron: website IFFR