Premiere The Red Shoes op 9 december

Het visueel overweldigende The Red Shoes (1948) bleek na uitbreng al snel de absolute standaard in het genre van de balletfilm. Op initiatief van Martin Scorsese is de spectaculaire klassieker van het regisseursduo Michael Powell en Emeric Pressburger volledig gerestaureerd. EYE brengt The Red Shoes nu opnieuw uit in Nederland.

Bij de première op 9 december zal Thelma Schoonmaker-Powell, Martin Scorseses editor en weduwe van regisseur Michael Powell, via Skype een gesprek voeren met filmjournalist André Waardenburg. Naar aanleiding van de heruitbreng stelt EYE een speciaal programma samen rond The Red Shoes.

Première EYE: 9 december, 19.00, begeleid door filmjournalist André Waardenburg.
Vanaf 9 december te zien in EYE (Vondelpark 3, Amsterdam), Filmhuis Den Haag en Lantaren/Venster (Rotterdam).

Programma rond The Red Shoes, 9 t/m 29 december (EYE).
Klassiekerlezing door Jan Salden, 14 december, 19.30 (EYE).

Negen jaar oud was Martin Scorsese toen hij op televisie een door reclames onderbroken, ingekorte en door de tijd aangetaste kopie van The Red Shoes (1948) zag. ‘Het was de meest vormende ervaring van mijn leven’, zei de regisseur vorig jaar mei bij de presentatie van de volledig gerestaureerde kopie tijdens het Cannes-filmfestival. Filmgeschiedenisfanaat Scorsese was de drijvende kracht achter de restauratie van Powells en Pressburgers  flamboyante Technicolor-bewerking van Hans Christian Andersens gelijknamige sprookje, nu opnieuw uitgebracht in Nederland door EYE.

Powell & Pressburger plaatsten het verhaal in het milieu van de beroemde Ballets Russes van Sergej Diaghilev: ballerina Victoria Page (Moira Shearer) worstelt met de vraag of zij alles zal geven voor de danskunst, of zich zal wijden aan de liefde – met gegarandeerd drama tot gevolg. Vooral de zeventien minuten durende dansscène, een wervelwind van expressionistische en surrealistische beelden, is beroemd. De film kreeg twee Oscars, voor muziek en art-direction.

Bij de presentatie van de gerestaureerde versie in Cannes uitte Scorsese zijn bewondering voor de fotografie van cameraman Jack Cardiff (‘een schilder met de camera’) en regisseur Michael Powell (1905-1990). Powells esthetiek is van grote invloed op zijn eigen werk geweest, liet de regisseur van Mean Streets en Raging Bull weten.

In hun emotionele overdaad, aandacht voor menselijke passies en extravagant kleurgebruik gingen de films van Powell en mederegisseur, -producent en -scenarist Emeric Pressburger (1902-1988) in tegen de hoofdstroom van de Britse, realistisch georiënteerde cinema. Van 1942 tot 1956 regisseerde en produceerde het duo zeventien films, waaronder de klassiekers Black Narcissus (1947) en The Red Shoes.

De digitale restauratie (4K) van The Red Shoes werd verzorgd door UCLA Film & Television Archive en The Film Foundation, in samenwerking met het British Film Institute, ITV Global Entertainment Ltd. en Janus Film.

Programma
Bij de première op 9 december zal Thelma Schoonmaker-Powell, Martin Scorseses editor en weduwe van regisseur Michael Powell, via Skype een gesprek voeren met filmjournalist André Waardenburg.  

Jan Salden gaat op dinsdag 14 december in op de achtergronden van The Red Shoes en de bijzondere samenwerking tussen Michael Powell, Emeric Pressburger en Jack Cardiff. Deze Klassiekerlezing vindt plaats in EYE (19.30). Salden is docent filmtheorie en -geschiedenis aan de Academie van Beeldende Kunsten Maastricht en filmrecensent van L-1, de radio-omroep van de provincie Limburg.

Ter gelegenheid van de heruitbreng stelt EYE een speciaal programma samen rond The Red Shoes, met twee andere films van Powell & Pressburger en een bijzondere documentaire over de vermaarde Britse cameraman Jack Cardiff (1914-2009). Cardiff was de eerste cameraman in de geschiedenis van de Academy Awards die een ere-Oscar voor zijn werk kreeg toegekend.

The Red Shoes
Michael Powell & Emeric Pressburger (GB 1948)
Engels gesproken, Nederlands ondert. 133′ kleur
9 t/m 13 + 15 t/m 22 dec 19.00; 14 (met lezing) + 23 + 24 + 26 t/m 29 dec 19.30; overige data: programma.eyefilm.nl

The Tales of Hoffmann
Michael Powell & Emeric Pressburger (GB 1951)
Engels gespr., Nederlands ondert. 119′ zwart-wit
Kleurrijke musical naar Offenbachs opera, over de drie grote liefdes van een jonge dichter. Hoofdthema is de getormenteerde kunstenaar, voor wie de aardse liefde onmogelijk blijkt.
11 + 12 + 15 + 22 dec 16.00

Black Narcissus
Michael Powell & Emeric Pressburger (GB 1947)
Engels gespr., Nederlands ondert. 100′ kleur
Broeierig psychologisch portret van vijf nonnen die in de Himalaya een missiepost openen en ten prooi vallen aan onderdrukte erotische begeertes en waanzin, geldt als een van de hoogtepunten van de Britse cinema. Met Deborah Kerr, Jean Simmons e.a. Oscars voor camerawerk (Jack Cardiff), art-direction en decorontwerp.
10 +14 dec 17.00 + 22 dec 13.00

Cameraman: The Life and Work of Jack Cardiff
Craig McCall (GB 2010)
Engels gespr., niet ondert. 86′ kleur
Documentaire over de legendarische Jack Cardiff (o.a. The Red Shoes), ‘de beste cameraman ter wereld’. In de film legt de meester zelf uit hoe hij zijn cinematografie tot een kunst verhief.
9 t/m 13 + 16 t/m 22 dec 21.30

Bron: Persbericht EYE Film Instituut