Voor NBF-leden: uitnodiging film & talkshow Brillante Mendoza op 10 november

Tot en met 20 november vertoont EYE alle speelfilms die Mendoza de afgelopen vijf jaar produceerde. Daarna zijn de twee meest recente speelfilms Lola en Kinatay (2009) te zien in de filmtheaters in het land.

Avondvullend programma met film & talkshow in EYE
19.30     Welkomstwoord door Sandra den Hamer, directeur van EYE en regisseur Brillante Mendoza. Aansluitend vertoning van Lola (Filippijnen/Frankrijk, 2009, 110 minuten)
21.30    Talkshow met Brillante Mendoza (voertaal Engels). Einde om 22.30

Reserveren
Wilt u bij deze avond aanwezig zijn dan kunt u telefonisch een of twee plaatsen reserveren onder vermelding van ‘uitnodiging NBF’ via de kassa van EYE, t. 020- 5891400. Gelieve de kaarten op woensdag 10 november om uiterlijk 19.00 op te halen, op vertoon van deze uitnodiging bij EYE, Vondelpark 3, Amsterdam.

Talkshow
Filmjournalist Gerlinda Heywegen (moderator), Gertjan Zuilhof (programmeur International Film Festival Rotterdam), Coen van Zwol (NRC Handelsblad) en schrijver/filosoof Marco Kunst gaan tijdens de talkshow met de regisseur in gesprek over zijn oeuvre. De interviews worden afgewisseld met beeldfragmenten uit de films.

Brillante Mendoza: chroniqeur van het leven in de metropool
De in Nederland nog vrijwel onbekende filmmaker Brillante Mendoza (1960, San Fernando, Filippijnen) geldt als een van de grote talenten van de Aziatische cinema. Voor zijn in razendsnel tempo tot stand gekomen oeuvre ontving de filmmaker al diverse prestigieuze onderscheidingen, waaronder een nominatie voor de Gouden Leeuw van het filmfestival van Venetië (Lola), de de prijs voor beste regie van het Cannes-filmfestival (voor Kinatay) en een Gouden Palm-nominatie voor Serbis (2008), de eerste Filippijnse film in 24 jaar die meedeed aan het competitieprogramma in Cannes.
 
Mendoza begon zijn carrière als production designer voor theater-, film- en tv-producties. De laatste jaren trok hij internationaal de aandacht met observaties van het rauwe leven in de metropool Manilla, waarbij hij heikele thema’s aankaart als adoptie (Foster Child), homoseksualiteit (Masahista, Pantasya), criminaliteit (Tirador, Kinatay) en prostitutie (Serbis). De filmmaker wordt vooral geprezen om zijn bijzonder expressief gebruik van beeld en geluid. Anders dan in de West-Europese cinema speelt taal in zijn films een minder belangrijke rol – het maakt het zien van zijn werk tot een bijzondere, bijna fysieke ervaring. 
Ook de film die u op de openingsavond te zien krijgt, kenmerkt zich door een onopgesmukte aanpak. In Lola toont Mendoza zich de chroniqeur van het rauwe leven in de metropool Manilla. Vol mededogen maar zonder sentiment schetst hij de strijd om het bestaan in een miljoenenstad:  Oma Sepa en oma Puring arriveren beiden in het politiebureau. De een om haar vermoorde kleinzoon te identificeren, de ander bezoekt haar kleinzoon; de verdachte die net is opgepakt voor de moord. Voor woede of verdriet is geen tijd, de twee straatarme vrouwen worden volledig opgeslokt door de praktische consequenties van het delict. De een probeert het verzekeringsgeld te innen om een kist te kunnen kopen, de ander moet in de straten van Manilla de borgsom van haar kleinzoon bij elkaar verdienen.