FilmbankTV juli en augustus

Met korte films van Femke Hoyng, Vinex Productions, Michiel van Bakel, Harmen van Eersel, Sander Haccou en Martha Colburn.

FilmbankTV
Elke maand presenteert filmbankTV een nieuw compilatieprogramma. FilmbankTV vertoont films die uniek zijn in hun onconventionele onderwerpskeuze, aanpak en vorm. De films zijn zo mooi, verwarrend, hard of absurd dat ze moeilijk te vergeten zijn. Het formaat en de lengte zijn onbelangrijk. Kwaliteit is het enige selectiecriterium. De programma’s duren een uur en blijven 2 maanden online. FilmbankTV legt de nadruk op beeld en geluid: geen advertenties, geen logo’s en de hoogst mogelijke resolutie. U heeft een kabel of een ADSL verbinding en Quicktime 7 nodig om van de films te kunnen genieten. FilmbankTV is te bekijken via www.filmbanktv.nl.

Krazz
Femke Hoyng, 1994, 2 min.
Charles Mingus in Londen: City, Motion, Rhythm, Jazz. Het opzwepende nummer ‘Moanin’ van Charles Mingus uit 1960 wordt in deze film geassocieerd met het snel optrekken en afremmen tijdens een autorit door Londen: "speedy curves, risky crossroads, regular sidewalks and huge buildings". Aan de film is geen camera te pas gekomen: er is direct op de filmlaag getekend.

Beat

Vinexproductions (Michiel van Dijk & Sjeng Schupp), 2002, 6 min.
Beeldritmebox die de muziek aanstuurt en begeleidt. Een springlevende symbiose van beeld en muziek.

Equestrian
Michiel van Bakel, 2003, 4 min.
Geraffineerd spel met beweging en tijd in het stadscentrum van Rotterdam. De nuchtere aanwezigheid van een politieagente te paard verandert naar een surrealistisch en heroïsch mo(nu)ment. De film werd opgenomen door het gelijktijdige gebruik van 32 digitale videocamera’s.

Fuguettes
Sander Haccou, 2004, 19 min.
Drie theatrale personages komen elkaar tegen in een verlaten huis. Een kachel, een berg rommel en De Schreeuw van Edvard Munch. In de verschillende hoofdstukken worden we deel van hun existentiële vragen, humoristische spraakverwarringen en intieme overpeinzingen. Sander Haccou werkt aan een persoonlijk oeuvre van verhalende video’s, foto’s en objecten. In deze theatrale wereld introduceert hij personages met een tweeslachtige hoedanigheid.

Fuck All
Harmen van Eersel, 2004, 2 min.
FUCK ALL is een korte, heftige en spontaan geïmproviseerde uiting van frustratie na een jaar werk gestoken te hebben in de afstudeerfilm “The Shape of Space”, zonder resultaat. Met een soundtrack fragment van Atari Teenage Riot’s ‘Fuck All’ (1997).

Cosmetic Emergency
Martha Colburn, 2005, 9 min.
COSMETIC EMERGENCY onderzoekt het idee van schoonheid door een collage van lyrische animatie en live action. Met een film essay over de huidige tendens van cosmetische obsessie en de onsterfelijke kwaliteit van de schilderkunst gaat de maakster op zoek naar de werkelijke “binnenkant”. Actuele nieuws onderwerpen (zoals het gratis aanbieden van cosmetische chirurgie aan Amerikaanse militairen) en de muzikale fragmenten worden aaneengesmeed met verf-op-glas animatie, found footage en documentaire technieken. De muziek die voor de film werd gemaakt werd gecreëerd door de Nieuw Zeelandse hiphop kunstenaar Coco Solid, Jad Far, oprichter van Half Japanese , en de Britse radiokunstenaar Mick Hobbs en trombonist Hilary Jeffery. Ook Marijke Helwegen, Ambassadrice van de Cosmetische Chirurgie, krijgt een uitzonderlijke verschijning.

Op het gevoel
Femke Hoyng, 2004, 5 min.
Een muzikant, een instrument en een compositie. "Muziek", zul je denken. Maar zonder gevoel is er alleen geluid. Het instrument is afhankelijk van zijn bespeler. In de film komen een aantal herinneringen van muzikant Eric Vloeimans voorbij. De emoties die daarbij horen zijn in zijn geïmproviseerde spel te horen. Ook de associaties van de filmmaakster spelen een rol en zo ontstaat een filmisch duet tussen muzikant en regisseur. Pilot voor een serie met verschillende musici en instrumenten.

Bron: persbericht EYEfilm