Europese Commissie overweegt belastingheffing voor filmdistributeurs

De Europese Commissie benadrukt het feit dat de overgang naar digitale filmapparatuur uiteindelijk veel geld zal besparen. Desondanks blijft er een paradox bestaan, namelijk dat de besparingen ten goede komen aan de distributeurs terwijl de digitale uitrusting betaald moet worden door de filmtheaters.

De markt voor filmdistributie is in Europa zeer geconcentreerd; de top 10 distributiebedrijven hebben een marktaandeel van 80% in veel Europese landen. De markt van de filmtheaters daarentegen is zeer gefragmenteerd; slechts 10% van de Europese bioscopen zijn megabioscopen en 31% heeft slechts één scherm. Het grote aantal kleine theaters vertonen de meeste onafhankelijke werken, maar lopen risico om te verdwijnen door de hoge kosten voor digitale vertoning.

Om de kleinere filmtheaters te beschermen wil de Europese Commissie staatssteun inzetten, maar ook wordt overwogen om distibuteurs te laten betalen voor de investeringen in dure apparatuur.

In de Verenigde Staten wordt het zogenaamde Virtual Print Fee (VPF) model gehanteerd. Brussel onderzoekt momenteel of dit ook in Europa ingezet kan worden. Het model houdt in dat een deel van het geld dat de distributeurs besparen door content digitaal te verzenden betaald wordt aan een derde partij die de overgang naar digitaal vervolgens bekostigd.

De vraag is nu waarom bestaande investeerders en Europese distributeurs er tot op heden niet in geslaagd zijn een dergelijke overeenkomsten te sluiten. Reden voor de Europese Commissie om een publieke consultatie over digitale filmvertoning te publiceren. 

Klik hier voor meer informatie over de publieke consultatie. Er kan tot en met 16 december gereageerd worden op deze consultatie.